Hele, asi je to pěkná blbost, ale napadalo mě, zde na novějším jde nějakým způsobem nastavit (omezit) bohatost směsi při studeném motoru. Je mi jasné že to řídí jednotka, ale třeba někde nějakým přitažením šroubečku, nebo tak ?
Poslední dobou mi to totiž na volnoběh po nastartování strašně smrdí benzínem, a to je třeba +10°C.
No a taky to docela žere -po dálnici 9l a couráním po městě i k 12l furt se utěšuju, že je to v zimě normální, ale nějak mi to nedá spát...
Tak jsem dnes sundal výfuk a zjistil, že je vysypaný katalizátor. Ocelová "drátěnka" lezla až do tlumiče výfuku a v tom všude to "kamení". Tak jsem to vytahal ven a vybouchal. Ještě po nastartování něco štěrchá v tlumiči výfuku (asi se tam mele nějakej kousek toho vnitřku z katíku).
No doufám že to byla ta chyba proč to smrdělo a žralo. Nejelo to jen do velkého kopce, ale to mi nepřišlo divné, když jsme jeli v 6ti....
Tak všechno je možné, ale že by až tak? Je pravda, že už to tady někdo řešil, že výfuk na liberu má velký vliv na jeho motorové vlastnosti. Budu ho mít taky vysypaný, nebo že by to byla jen vnitřní rez - taky tam něco lítá
Subaru Libero E12 superdeluxe "Kopcolezec" r.v.94
Toyota Corolla 1.6 97kW LPG r.v.2013
Škoda Octavia 1.6 75kW combi r.v.03
Multicar M25 r.v.81
MZ 150e r.v.91
Simson S51e r.v.85
Jawa Jaweta r.v.60
Tedy nevi nevim, jak to skutecne vypadalo, ale katalyzator u Libera je dvojdilny - prvni dil je samostatny na vyfukovem potrubi za vlnovcem a druhy dil je v tlumici vyfuku! Katalyzator je tako jakoby dratenka (spis to pripomina vceli plastve). Pokud v tom bylo kameni tak to asi neni uplne dobre, ale to by spis svedcilo na nizke pracovni teploty katalyzatoru - tedy malo delsich jizd apod. Pokud si to vymlatil vem jen z tlumice, tak to velky vliv na emise mit nebude, ale spravne to neni.
Subaru Libero E12 superdeluxe 1.2i 4WD rv96
---
Každá oprava na Liberu se mění v opravu generální
No vytahal jsem to právě z dílu za vlnovcem. Ta drátěnka z toho lezla trubkou až do tlumiče, a všude tam bylo (asi tím tlakem) rozsypané takové to...no nevím...tvarem mikroplástve (dírky) v keramice nebyl to jeden kus, ale několik a už s docela zaoblenýma hranama, jak se to tam různě na hrbech asi mlelo. No četl jsem, že další díl je v tlumiči, ale jak vypadá? Vždy po nastartování to tam teď štěrchá jako když se hodí kámen do pračky. Po chvilce, nebo přidání plynu to ustane. Nejdřív jsem myslel že "klepe" napínací kladka, nebo řemen k altíku, ale jde to z tlumiče výfuku. Myslím že tam kousek "keramiky" (plátve, nebo kamene, nebo jak to nazvat) vletěl, a teď tam tlakem splodin létá až se někam "vmáčkne". Ještě zkusím ten tlumič sundat a diagnostikovat co to je.
Jestli si to vybouchal z toho "za vlnovcem" tak to je katalyzator, takze ses bez nej, resp. min. se zhorsila ucinnost podle toho kolik tam toho zbylo. Katalyzator bych koupil bud stary z vrakace, nebo se tam da dat nejaky univerzal (tusim to tady na foru nekdo taky psal).
Subaru Libero E12 superdeluxe 1.2i 4WD rv96
---
Každá oprava na Liberu se mění v opravu generální
Druhý katalyzátor v tlumiči se týká pouze originálu, replikové tlumiče ho vůbec nemají (originální tlumič na novější Libero má oválný průřez, repliky jsou kulaté). A samozřejmě ani u originálu ho po těch letech nenajdeš vždycky, já ho mám taky už pryč. Každopádně kdybys ho tam měl, tak ti z hlavního katalyzátoru dovnitř tlumiče nic nevlítne, protože katalyzátor na tlumiči je ve vstupní trubce hned za přírubou a konstrukčně je stejný jako ten první, tzn. hustá plástev.
--
Náhrada katalyzátoru univerzálním je bohužel komplikovanější než u většiny aut, protože všechny univerzály co jsem kdy viděl mají vstupní i výstupní trubku v ose, kdežto u Libera jde výstup do strany.
Takže nezbývá než nový díl řezat a vařit. Někde se ale dají koupit i samostatné vložky do katalyzátoru,
netuším, jestli to už třeba u Libera někdo zkoušel, ale možná by bylo snazší rozříznout původní katalyzátor a vsadit do něj pasující vložku, než předělávat univerzální díl. Ale zase by bylo víc práce s náhradou tepelných štítů, protože na starém katalyzátoru už budou vždycky rozpadlé.
No tak teď si fakt nevybavuji zda mám v průřezu kulatý, nebo oválný výfuk. Nicméně ve vstupu do něj nic není - jen díra. Proto si myslím že kousek vletěl z toho katalyzátoru do tlumiče. No asi to zatím nijak řešit nebudu. Technická je až za půl roku a něco, takže po zimě budu vařit a měnit stejně polovinu věcí... Ale asi tam dám nějaký univerzál.
Tak asi vím, proč mi smrděl benzín. Dnes jsem koukal do běžícího motoru, a docela kapal benzín z té poslední hadičky před vstřiky. Celá steřelá. Co vteřina, padla kapka. Normálně jsem si toho v podstatě nemohl všimnout, protože vše pocákané během 2 - 3 minut uschlo a nikde nic nešlo vidět. A já si říkal proč sakra jsem od posledního tankování zase skoro na 14l /100km:D