Tlumiče
Tlumiče
Mám liberko e12 z 1997. Příjemně se houpe, ale při jízdě přes retardér malinko vyšší rychlostí než krokem se rozhoupá, že je to o strach. Když dám 4wd tak se chová vcelku slušně. Předpokládám že musím vyměnit tlumiče. Poradíte jestli přední, zadní nebo oboje? Díky
- Lubomír
- "Pečené kolínko fóra" :-)
- Příspěvky: 1034
- Registrován: pát úno 03, 2006 9:07 pm
- Bydliště: Trenčín,SK
Re: Tlumiče
určite predné, a až potom sa zistí, či je treba aj zadné - práve na retardéroch. Ale ony tlmiče sa prezradia zaolejovaním zvonku a hneď sa vie , že sa pýta na výmenu, stačí sa pozerať zospodu, alebo aj pri výmene kolies, pri pohľade na motorový priestor.
najprv E10, ročník 1984 na 12"diskoch, DeLuxe, slúžil od 1993, 350 000 km....
od 2008 prezbrojený na novší 94-E12 1.2i 4WD, červený "hintovček",
v r.2013 inovovaný na novší 96-E12 superdeluxe 1.2i 4WD, zelenometalizovaná mentolka
od 2008 prezbrojený na novší 94-E12 1.2i 4WD, červený "hintovček",
v r.2013 inovovaný na novší 96-E12 superdeluxe 1.2i 4WD, zelenometalizovaná mentolka
- dědek
- "Pečené kolínko fóra" :-)
- Příspěvky: 1762
- Registrován: stř led 18, 2006 6:46 pm
- Typ Libera: E12
- Bydliště: Tanvald
Re: Tlumiče
Mizerné zadní tlumiče poznaš podle toho, že v ostrých zatáčkách zadek doslova uskakuje. Je to nepřijemný a asi i nebezpečný. Výměna zadních tlumičů je také jednodušší. Dědek
VW CaddY 1,9 tdI 2008
škoda yeti 1.2 2010
škoda yeti 1.2 2010
Re: Tlumiče
Lubo - predne tlmice su ale schvalne plynove,kvoli makkosti,netecu. Kedysi som ich dal repasovat /prerobili na olejove/ --nedoporucujem ,libero potrebuje vpredu makke tlmice,teda plynove.Mozno by to chcelo dat spravit s riedkym olejom .V zime mi to perovalo len na pneu.
S vybehanymi tlmicmi v lete hupe predok dost,ale v zime prestane -pokial niesu teda uplne k.o.
S vybehanymi tlmicmi v lete hupe predok dost,ale v zime prestane -pokial niesu teda uplne k.o.
- ulus
- Člen korespondent
- Příspěvky: 208
- Registrován: úte úno 12, 2008 7:53 am
- Bydliště: Bedřichov u Lysic
Re: Tlumiče
Osobně bych tipnul na přední.
U zadních se to dá poznat podle olejové skvrny, levý omrkni i za tepelným krytem, já ho už mám kompletně prorezlý. Což mě opět přivádí k myšlence - co nějaké náhrady (na novější)? Okukoval jsem z Felicie pickupu, nemáte ho někdo po ruce (samozřejmě s úpravou horního uložení z původního z Libera)?
U zadních se to dá poznat podle olejové skvrny, levý omrkni i za tepelným krytem, já ho už mám kompletně prorezlý. Což mě opět přivádí k myšlence - co nějaké náhrady (na novější)? Okukoval jsem z Felicie pickupu, nemáte ho někdo po ruce (samozřejmě s úpravou horního uložení z původního z Libera)?
Pojedeme zkratkou, je to sice delší, ale zato horší cesta.
- Lubomír
- "Pečené kolínko fóra" :-)
- Příspěvky: 1034
- Registrován: pát úno 03, 2006 9:07 pm
- Bydliště: Trenčín,SK
Re: Tlumiče
To Gari:
správne, aj píšem "či je treba aj zadné - práve na retardéroch. Ale ony tlmiče sa prezradia zaolejovaním zvonku a hneď sa vie , že sa pýta na výmenu, stačí sa pozerať zospodu, alebo aj pri výmene kolies, pri pohľade na motorový priestor." - o zadných, ale predné je poznať "hintovčekovitosťou" , teda pohupovaním, už pri nasadaní do autíčka, ale zadné nie.
správne, aj píšem "či je treba aj zadné - práve na retardéroch. Ale ony tlmiče sa prezradia zaolejovaním zvonku a hneď sa vie , že sa pýta na výmenu, stačí sa pozerať zospodu, alebo aj pri výmene kolies, pri pohľade na motorový priestor." - o zadných, ale predné je poznať "hintovčekovitosťou" , teda pohupovaním, už pri nasadaní do autíčka, ale zadné nie.
najprv E10, ročník 1984 na 12"diskoch, DeLuxe, slúžil od 1993, 350 000 km....
od 2008 prezbrojený na novší 94-E12 1.2i 4WD, červený "hintovček",
v r.2013 inovovaný na novší 96-E12 superdeluxe 1.2i 4WD, zelenometalizovaná mentolka
od 2008 prezbrojený na novší 94-E12 1.2i 4WD, červený "hintovček",
v r.2013 inovovaný na novší 96-E12 superdeluxe 1.2i 4WD, zelenometalizovaná mentolka
- covex
- "Pečené kolínko fóra" :-)
- Příspěvky: 2505
- Registrován: úte led 24, 2006 3:02 pm
- Typ Libera: novejsi
- Bydliště: Liberec
- Kontaktovat uživatele:
Re: Tlumiče
Na predni neexistuje ani druhovyroba, zadni se delaji KYB (uz se tu o tom psalo). Nevim kolik stoji z pickapu, ale myslim se ze jakymkoli predelavanim se jejich cenovy rozdil stane nulovy a jistotou ze to pak nekde v zatacce neprdne, zaporny.
Subaru Libero E12 superdeluxe 1.2i 4WD rv96
---
Každá oprava na Liberu se mění v opravu generální
---
Každá oprava na Liberu se mění v opravu generální
- ulus
- Člen korespondent
- Příspěvky: 208
- Registrován: úte úno 12, 2008 7:53 am
- Bydliště: Bedřichov u Lysic
Re: Tlumiče
No covexi, jestli máš doma nějakou dobrou tiskárnu, tak ti možná nevadí dát cca 3600Kč za dva KYB. Škodovácké se občas dají sehnat jinde než v obchodě, pak jsou za pusu (měl jsem možnost SACHS plynokapalinový za 500/ks - ale nechtěl je dát z ruky na vyzkoušení). Teď sypu peníze do motoru a hodně to bolí.
Když si vezmu cenu za díly podvozku (tlumiče a pružiny), tak jsem na ceně Ironmana na offroady, to je prostě síla.
Morální stránka věci, že tam dávám něco, co tam nepatří, už dávno ustoupila. Všechno bude fungoval lépe než ty, co tam jsou teď. Ale tahle myšlenka je bezpředmětná, dokud neseženu nějaký do ruky.
Když si vezmu cenu za díly podvozku (tlumiče a pružiny), tak jsem na ceně Ironmana na offroady, to je prostě síla.
Morální stránka věci, že tam dávám něco, co tam nepatří, už dávno ustoupila. Všechno bude fungoval lépe než ty, co tam jsou teď. Ale tahle myšlenka je bezpředmětná, dokud neseženu nějaký do ruky.
Pojedeme zkratkou, je to sice delší, ale zato horší cesta.
Re: Tlumiče
predne tlmice je problem nahradit niecim inym kvoli ich malej dlzke- jedine ak by si pre ne spravil vybranie do sedacky medzi nohy
.. orig niesu prave lacne,ale ked raz kupis, tak ti preziju auto. Nedavno som ich kupoval,aj s vrchnymi silenblokmi
(v zime na pretekoch sa mi podarilo jeden vytrhnut-do poslednych modelov stareho uz davali sirsie misky na struny-vdaka tomu sa mi podarilo dojst domov a tlmic nespravil dieru do sedacky)

(v zime na pretekoch sa mi podarilo jeden vytrhnut-do poslednych modelov stareho uz davali sirsie misky na struny-vdaka tomu sa mi podarilo dojst domov a tlmic nespravil dieru do sedacky)
- covex
- "Pečené kolínko fóra" :-)
- Příspěvky: 2505
- Registrován: úte led 24, 2006 3:02 pm
- Typ Libera: novejsi
- Bydliště: Liberec
- Kontaktovat uživatele:
Re: Tlumiče
Tiskarnu nemam - ale psal jsem to tady viewtopic.php?f=2&t=1543&p=16362 - primo z kayaba-tlumice.cz stoji jeden 1495,- Tzn. dobromady 3000,-. Je to dost ale min nez pises.ulus píše:No covexi, jestli máš doma nějakou dobrou tiskárnu, tak ti možná nevadí dát cca 3600Kč za dva KYB. Škodovácké se občas dají sehnat jinde než v obchodě, pak jsou za pusu (měl jsem možnost SACHS plynokapalinový za 500/ks - ale nechtěl je dát z ruky na vyzkoušení). Teď sypu peníze do motoru a hodně to bolí.
Když si vezmu cenu za díly podvozku (tlumiče a pružiny), tak jsem na ceně Ironmana na offroady, to je prostě síla.
Morální stránka věci, že tam dávám něco, co tam nepatří, už dávno ustoupila. Všechno bude fungoval lépe než ty, co tam jsou teď. Ale tahle myšlenka je bezpředmětná, dokud neseženu nějaký do ruky.
Mam pro tebe navrh - ty moje puvodni tlumice nejsou jeste vubec nejhorsi - podivej se na fotky - prorezle nejsou, jen jeden vypada ze trochu sakne. Pokud je toto lepsi nez co tam mas jsou tvoje - privezu ti je na sraz.
Subaru Libero E12 superdeluxe 1.2i 4WD rv96
---
Každá oprava na Liberu se mění v opravu generální
---
Každá oprava na Liberu se mění v opravu generální
- ulus
- Člen korespondent
- Příspěvky: 208
- Registrován: úte úno 12, 2008 7:53 am
- Bydliště: Bedřichov u Lysic
Re: Tlumiče
Jo jo jo...
vycházel jsem z domnělé ceny na mjauto (což je v Brně a mám to kousek), spletl jsem se, momentálně cena 1460Kč/ks olejové. Pokud dám dohromady motor a výfuk, tak je Libušce tedy dopřeju (ale i tak díky za nabídku!), ale jen jestli se pochlapí a bude dobře jezdit. Na sraz nedojedu, příští týden vezu hlavu na výbrus a zabroušení sedel, čekají mě ještě kryty na výfuku a olejová vana a .... Taky na začátku listopadu rodíme a nenechám ženu doma s dcerou a dvěma čoklama samotnou
Ale pokud bude zase něco v MT nebo okolí, už za váma musím dojet, protože musím poznat všechny, co mi pomohli dokopat se k opravařině a zdárnému vyřešení spousty problémů.


Pojedeme zkratkou, je to sice delší, ale zato horší cesta.
Re: Tlumiče
Vzadu mám přední tlumiče ze žigula a za ty prachy spokojenost.Mají jen větší rozsah,takže se to trochu víc naklání ale na to se dá rychle zvyknout.Ve spodních okách je třeba zvětšit díru na 12mm a nové mě stály 850 Kč pár.A když už jsem u toho :teď jsem zvednul předek o 4cm jednoduchou úpravou tlumičů (nebo spíš horní opěrné misky pružiny)a navíc jsem získal lepší stabilitu.Kdo bude mít zájem,popíšu,případně pošlu foto.
- Martinekk
- "Pečené kolínko fóra" :-)
- Příspěvky: 951
- Registrován: sob čer 16, 2007 9:42 pm
- Bydliště: Trenčín city
- Kontaktovat uživatele:
Re: Tlumiče
Ja mm vzadu tiež žigulácke. Stáli 15eur oba dva dohromady, to je skoro zadarmo... Jenýček, popíš to prosím, to by ma zaujímalo, lepšia priechodnosť terénom sa vždy hodí. Ešte tak dvihnúť aj zadok a jedem.
Napríklad na Forester sa vyrábajú takéto krásne nastavovateľné tlmiče http://www.klubsubaru.sk/galeria/473/
Napríklad na Forester sa vyrábajú takéto krásne nastavovateľné tlmiče http://www.klubsubaru.sk/galeria/473/
Libero E12 1989/1990, 4WD. Striebornobiela krhlička.
Plyňák Forester GX, EJ20, zelený diablik 1999.
Plyňák Forester GX, EJ20, zelený diablik 1999.
Re: Tlumiče
Zvednout to vzadu je jednoduchý.vezmeš péro z Fav.Forman nebo Pick up (průměr 12mm) necháš je o závit delší než orig.a je to.Delší určitě né,trhá se na kratší poloose manžeta kvůli velkýmu výklonu.A ted ten předek.Rozebereš tlumič,sundáš vrchní misku na péro av podstatě v libovolným místě ji rozpíchneš(rozřízneš ale hlavně rovně),pak nastavíš trubkou stejnýho průměru,dlouhou až 4cm (u někoho to může být víc nebo míň) a svaříš.Poskládáš a hotovo .A teď proč zrovna 4cm.Když vezmeš smontovanej tlumič i s pérem má délku péra x.Dáš ho do auta a posadíš na kola je to (u mě)o 4 cm kratší.to znamená že 4 cm je tam vlastně na nic.Tou úpravou se stlačí péro na hodnotu rovnající se péru zatíženém prázdným autem,takže když to posadíš na kola,už to neklesne a máš to o 4 cm výš.Na tuhosti jsem rozdíl nepoznal, v zatáčkách jo.Auto se míň naklání protože vnitřní kolo v zatáčce nejde níž,netlačí přez péro.Zatím samá pozitiva ale mám to teprv 10dní,tak uvidíme co jsem nedomyslel.Foto přidám.A teď ještě jedno řešení,jednodušší ale neodzkoušené.Napadlo mě to až když jsem dělal tohle.Na tu vrchní misku se vysoustruží váleček na spodní straně s osazením aby zapadlo do průměru po kompozitovém kroužku axiálního ložiska řízení,na horní s vnitřním osazením pro ten kroužek.Průměr je potřeba nechat tak velkej jako je vrch misky,bude-li menší mohlo by se to protáčet mezi sebou a ne v ložisku.Materiál nejlíp nějakej teflon,desmodur,pertinax nebo normal ocel s vnitřním pozdrem z něčeho takovýho aby to nedřelo píst tlumiče.nasadíš na misku,poskládáš a snad to bude fungovat stejně a bez řezání a sváření.Kdo bude za 14 dní na srazu ,může se přesvědčit že to funguje.(to první řešení).
Re: Tlumiče
Odešel mi přední levý tlumič a mám k dispozici pouze pravý (podle ramena na kterém je namontovaný)
Doufám, že jsou zaměnitelné. Nerad bych kupoval nové když škatulka půjde brzy do nebíčka.
Doufám, že jsou zaměnitelné. Nerad bych kupoval nové když škatulka půjde brzy do nebíčka.
- Martinekk
- "Pečené kolínko fóra" :-)
- Příspěvky: 951
- Registrován: sob čer 16, 2007 9:42 pm
- Bydliště: Trenčín city
- Kontaktovat uživatele:
Re: Tlumiče
Jenček, no skúsime asi potuniť, časom.. Predsalen priechodnosť sa zlepší, hlavne v zime.
Škatulka, myslím že by mali byť tlmiče rovnaké. Výmena tak hodinku potrvá, nič náročné to nieje...
Škatulka, myslím že by mali byť tlmiče rovnaké. Výmena tak hodinku potrvá, nič náročné to nieje...
Libero E12 1989/1990, 4WD. Striebornobiela krhlička.
Plyňák Forester GX, EJ20, zelený diablik 1999.
Plyňák Forester GX, EJ20, zelený diablik 1999.