Od minulého týdne máme oficiálně dovezené Liberko (Mášu Dagmaru). Jednalo se o individuální dovoz, takže bych se chtěla zčerstva podělit o zážitky s našimi případnými následovníky. Aby se na to stihli řádně psychicky i finančně připravit. Kdysi jsem tu někde podobný příspěvěk na fóru viděla, ale zaboha ho nemůžu najít. Tak snad aktuální informace.
Takže: nejprve je třeba Liberko na internetu vystopovat. Had v našem případě našel asi po třech měsících usilového pátrání starší Liberko z r.v. 1992 ve velice dobrém stavu kastle za cca 440 euro. Motor zvenčí hezký, ale nefungoval. Takže jsme zaplatili cenu a dopravu - tuším 10 Kč za kilometr, což je asi dobrá cena.
V Čechách pak po zprovoznění motoru následovaly emise 330 Kč a STK 2500 Kč. Protože je naše autíčko nestandard, museli se na STK povinně zeptat v Praze na Dekře, jestli ho mohou zprovoznit. Zhruba za dva týdny přišel poloprázdný protokol s razítkem za 1900 Kč. Už se vůbec nedivím, že se technikům nelíbilo, že musí všechno odedřít, prohlídnout a přepsat, a Dekra si jen naúčtuje. Z papírů už zbývalo auto jen pojistit na číslo karoserie.
Pak jsem v Plzni vyrazila na Magistrát s kupní smlouvou, velkým a malým německým techničákem, protokolem z STK, protokolem z Dekry, potvrzením o emisích a zelenou kartou. Na první pokus jsem doma vytrousila malý techničák a pan úředník mě strašil, že to bude veliký problém, jestli ho nenajdu. Musela bych si v Německu zažádat o kopii a vzhledem k tomu, že auto bylo odhlášeno z evidence, by to bylo komplikované. Infarktový stav.
Na úřadě je třeba vyplnit žádost o registraci a dodat výše zmíněné podklady. Ačkoli v Plzni existuje lístečkový systém, stejně jsem si tam na první pokus vyseděla hodinu a půl, než mi řekli, že nemám ten techničák, a na druhý hodiny dvě. Docela bych ocenila, kdyby tam jeden ouřada mohl sedět a jenom kontrolovat papíry, aby tam lidi nemuseli zbytečně čekat na zamítnutí. Když už to vypadalo, že je všechno OK, tak se mě úředník zeptal, jestli chci taky značky, když jsem si o ně nepožádala.

Takže další formulář. Našestí šel vyplnit přímo u přepážky. Žádost o registraci 2000 Kč, protože Libero není pro ČR homologované (jinak je pro dovoz jen 1500 Kč a 2000 Kč pro náklaďáky

), a RZ 800 Kč. Naštěstí bylo lze zaplatit kartou. A že prý si mám v 17. hod přijít.
To mě mile překvapilo. Nečekala jsem, že dostanu značky hned ten den. Celá natěšená jsem se přihrnula minutu po páté na výdej. Žila jsem v mylném dojmu, že si vzali odklad na to, aby vyplnili nezbytné formuláře a tudíž mě nezdržovali. Čekala jsem, že dostanu hromádku dokladů od auta nahoře s RZ. Omyl. Čekala jsem tři čtvrtě hodiny, než na mě došla řada, a pak dalších dvacet minut, než úředník vyplnil, co musel.
Podtrženo, sečteno. Kromě kupní ceny a dopravy nás legalizace Máši vyšla na 7530 Kč + povinný ručení, který nepočítám, protože si je platí všechna auta.
No, nakonec to stálo za to. Ač neprotekční, máme docela hezkou značku.

Uvidíte na srazu.
A ještě jeden poznatek. Když už vám na úřadě vydají lísteček, musí vás ten den odbavit. Kdy - to záleží jen na nich. Lze se sice objednat přes internet, ale bývá docela obsazeno.
Tak nakonec případným následovníkům přeji hodně zdaru a pevných nervů.