Stránka 1 z 2
Kotouče-bubny
Napsal: úte úno 05, 2008 8:49 pm
od Aja+Dandy+2
Ahoj,možná blbej dotaz.Máte někdo zkušenost,že by mohly být křivé bubny a né kotouče???? V životě jsem o tom neslyšel,na druhou str. se zas divím,že by se mi cca po půl roce zkroutily nové kotouče i když nic není nemožné a jestli joooo tak
nekupovat za žádnou cenu ty z elitu!!!!!!!!!!!!!

Re: Kotouče-bubny
Napsal: čtv úno 07, 2008 1:46 pm
od covex
Otazka je jak to diagnostikujes...
Re: Kotouče-bubny
Napsal: čtv úno 07, 2008 3:00 pm
od Karel
covex píše:Otazka je jak to diagnostikujes...
Velmi dobrá, ba, co dím

Zásadní
Jedině sundat bubny vylisovat štefty upnout do soustruhu,vystředit a měřit. Přetočené tedy i srovnané bubny musí
mít " 0,01 mm" ovalitu a osovou házivost do 0,02mm.
Kotouče můžeš přeměřit bez demontáže přímo na náboji. Při měření indikátorem axiální házivost kolem 0,01mm.
Měřeno 15mm od obvodu.= na průměru asi 190mm.Budou-li hodnoty o řád vyšší dá se mluvit o házivosti.
K.

Re: Kotouče-bubny
Napsal: čtv úno 07, 2008 5:44 pm
od Tuti
Hodně se dá odhadnout podle chování auta - křivé kotouče hází volantem, šišaté bubny "kopou" do pedálu, přičemž volant se nehne (pokud teda není v háji obojí, že). Ale to už tam bude pár desetin, čísla co píše Karel mi připadají nějak moc přísná, spíš jako výrobní tolerance.
Re: Kotouče-bubny
Napsal: pát úno 08, 2008 7:41 am
od dědek
Není to tak dlouho, co jsem vedl polemiku se dvěmi soustružníky. Jeden tvrdil, že házivost kotoučů nějaká musí být, aby se "vracela" prasátka, kdežto druhý to popíral a tvrdil že je žádoucí co nejmenší"házivost" pro vyšší účinost i životnost brzd. Tak co si z toho člověk má vybrat. Tak jak to Karel píše, by znamenalo, že házivost 0,1mm je moc . Když si k tomu přičtu nějakou vůli v ložisku náboje, mám pocit, že bych měnil kotouče i ložiska každého půl roku. Ale já myslím, že Karel měl na mysli výrobní tolerance a praxe je benevolentnější. Spoustu lidí jezdí řadu let na pneumatikách , kde vyvážení nese už hodně "vousatý" datum, ačkoliv doporučení zní: než na jaře a na podzim přezuješ- zaběhni na vyvážení. To je podle mne daleko podstatnější pro chování kol na autě, než nějaká setina mm na kotouči či bubnu navíc. Dědek
Re: Kotouče-bubny
Napsal: pát úno 08, 2008 9:32 am
od Karel
dědek píše: by znamenalo, že házivost 0,1mm je moc
Bavíme se stále o kmitání brzd, doufám.Ty hodnoty které jsem uvedl jsou standartní.Jsou to konstrukční hodnoty.Nic víc nic míň.Toto jsou fakta.A s autem, u kterého budou oba kotouče "házet" po 0,1mm odmítneš jezdit.A STK brzdovka

tak to se ani nesnaž.
K.

Re: Kotouče-bubny
Napsal: pát úno 08, 2008 8:35 pm
od Aja+Dandy+2
No díky za rady, takže mě z toho plyne,že bubny mohou být taky šišaté a to jsem chtěl hlavně vědět,protože jsem o tom ještě nikdy neslyšel. Když jsem měl staré kotouče tak mě to brutálně kopalo do volantu- byly totáč křivé to mi bylo jasný. Dal jsem nové,bylo to fakt chvíli celkem v pohodě,ale těď už to nekope do volantu, ale zlehoulinka do pedálu ale při úplně malé rychlosti až do zastavení to úplně cuká autem. Takže z toho mi plyne,že to budou ty bubny. Aleš
Re: Kotouče-bubny
Napsal: sob úno 09, 2008 3:10 pm
od dědek
Zadní bubny zkontroluješ celkem snadno. Vyheveruj auto a mírně zatáhni ručku. Když pak budeš točit kolem a zjistíš polohu, že půl otáčky to jde úplně lehce a pak zase ztuha jsou to bubny.Na druhou stranu ale vím, že při lehkém zatažení ručky tohle dělá asi každému. Když je to ale moc je to za jízdy hodně nepříjemné. Jinak bacha na to, jestli nemáš povolené přední kolo. Tebou popisovaný efekt jsem taky zažil, když jsem po opravě nedotáhl matky kola a ty se po čase povolily. Dědek
Re: Kotouče-bubny
Napsal: ned črc 20, 2008 9:13 am
od Karel
dědek píše:Není to tak dlouho, co jsem vedl polemiku se dvěmi soustružníky. Jeden tvrdil, že házivost kotoučů nějaká musí být, aby se "vracela" prasátka, kdežto druhý to popíral a tvrdil že je žádoucí co nejmenší"házivost" pro vyšší účinost i životnost brzd. Tak co si z toho člověk má vybrat. Tak jak to Karel píše, by znamenalo, že házivost 0,1mm je moc . Když si k tomu přičtu nějakou vůli v ložisku náboje, mám pocit, že bych měnil kotouče i ložiska každého půl roku. Ale já myslím, že Karel měl na mysli výrobní tolerance a praxe je benevolentnější. Spoustu lidí jezdí řadu let na pneumatikách , kde vyvážení nese už hodně "vousatý" datum, ačkoliv doporučení zní: než na jaře a na podzim přezuješ- zaběhni na vyvážení. To je podle mne daleko podstatnější pro chování kol na autě, než nějaká setina mm na kotouči či bubnu navíc. Dědek
Obdržel jsem tento instruktážní materiál :

- kotouče1.jpg (183.44 KiB) Zobrazeno 22704 x

- kotouče2.jpg (248.6 KiB) Zobrazeno 22705 x

- kotouče3.jpg (217.83 KiB) Zobrazeno 22698 x
K.
a další obrázek

Re: Kotouče-bubny
Napsal: ned črc 20, 2008 9:21 am
od Karel
Pokračování

- kotouče4.jpg (189.29 KiB) Zobrazeno 22701 x
S pomocí tohoto přístroje lze měřit házivost a tloušťku brzdových kotoučů a házivost náboje kola.
Návod:
Číselník měřáku připevněte pomocí magnetu na pružicí jednotku – obr.1.
Nasaďte měřicí čidlo 1 cm od vnějšího okraje kotouče, proveďte jednu úplnou obrátku a na číselníku sledujte naměřené hodnoty.
Na kotouči nesmí naměřená hodnota překročit mez tolerance 0,08 mm (obr.2), na náboji 0,02 mm (obr.3).
Pokud je kotouč upevněn pouze jedním šroubem, zajistěte jej dalšími dvěma šrouby na náboji (šrouby kol a rozpěrek dle tloušťky ráfků).
Obr.1
Jestliže některá z hodnot přesahuje mez tolerance, změňte polohu kotouče vůči náboji kola (pokud to umožní spojovací vývrt) o cca 45 stupňů a pak kotouč znovu přeměřte.
Také házivost náboje kola musí být přeměřena (obr.3).
Pozor: házivost náboje způsobuje přibližně dvojnásobnou celkovou házivost.
Hlavní příčiny nadměrné házivosti jsou:
– příliš velká vůle na ložisku kola
– znečištěné příložné plochy kotouče a náboje (koroze)
– nesprávně utažené šrouby kola
– přehřátí kotouče (modré zbarvení)
Kontrola:
Následující místa nesmějí být měkká, vyklepaná nebo poškozená: součásti zavěšení kola, spojovací tyč, pouzdra, silentbloky. Na brzdovém třmenu zkontrolujte průchodnost pístů a vodítek. Pozor na správné usazení brzdových destiček a pružin. Seřiďte ložiska kol.
Míru opotřebení, neboli tloušťku (tolerance +- 0,01) třecí plochy změřte mikrometrem na více místech po celé ploše kotouče.
Příložené plochy nábojů musí být naprosto čisté, bez koroze a bez výstupků (kovově lesklá plocha bez použití montážní pasty).
Šrouby kola utáhněte nadvakrát, rovnoměrně do kříže, za použití správného utahovacího momentu.
S novými kotouči a destičkami brzděte pokud možno mírně. Prvních 200 km je jakékoli prudké brzdění nevhodné.
...........................................................................................................................................
Zaslal:
AD Roman Valenta DĚČÍN Oblouková 3/1413, Děčín Želetická 1929, Litoměřice
Tel. 412 513 334-5 Tel. 414 113 600-1
AD Roman Valenta LITOMĚŘICE
Mob. 602 410 006 Mob. 602 669 593
decin@adpartner.cz litomerice@adpartner.cz
,,Kdo chce, hledá způsob, kdo nechce, hledá důvod.“
K.

Re: Kotouče-bubny
Napsal: čtv srp 14, 2008 9:16 pm
od ašíc
Zdravím všechny znalé.
Ví a zná někdo z vás odpověď, proč mně na mladém Liberu, na PP kole OPAKOVANĚ! vyjede zajišťovací lišta (profilový plech) držící brzdové destičky, pečlivě zajištěná pérovou pojistkou? Kotouč stočen, brzdy nekopou, kola vyvážené. Nic neříkající odpovědi typu: Jó, to se může stát, jen proto, aby si někdo navýšil počet příspěvků, neočekávám. Díky za všechny fundované odpovědi.

Re: Kotouče-bubny
Napsal: pát srp 15, 2008 8:59 am
od Karel
ašíc píše:vyjede zajišťovací lišta (profilový plech) držící brzdové destičky
Pokud na brzdách nikdo nic neupravoval, tak bych si tipnul že destička/y/ mají jiný rozměr než orig. Předpoládám, že byla správně nasazená /dá se i otočit/
Jedná se doufám o toto


- Brzda.jpg (97.1 KiB) Zobrazeno 22625 x
K.

Re: Kotouče-bubny
Napsal: sob srp 16, 2008 9:53 pm
od ašíc
Pokud na brzdách nikdo nic neupravoval, tak bych si tipnul že destička/y/ mají jiný rozměr než orig.
Jedná se doufám o toto.
Ano, je to ono, a asi mě dals dobrý typ. Desky OK, ale asi ty lišty značně zkorodované, takže značná vůle, při zatřepání deskou, zvonila. Lišta asi nevyjela do boku, ale asi vypadla dozadu, v čem ji pojistka nemohla zabránit. Upraveno, vše je na fest, zatím to drží, mosím to pohlídat, čas ukáže. Libero je 85, a prý to mělo najeté min. 200 tis. takže už to má nárok na ohrkání. Díky za radu, moc. Ašíc

Re: Kotouče-bubny
Napsal: ned srp 17, 2008 10:28 am
od Karel
ašíc píše:Ano, je to ono
Jsem rád, že máš brzdy v pořádku, a že jezdíš.
K.

Re: Kotouče-bubny
Napsal: ned říj 05, 2008 12:18 pm
od Karel
Re: Kotouče-bubny
Napsal: pon říj 06, 2008 10:25 am
od covex
Tak spolecne s tim co pise Lubomir jinde uz vim co me ceka v nejblizsi dobe.... utechou mi budiz jen to, ze uz toho je cast vymenena (stabilizator, drzaky a pryzove ulozeni). Jen me stve, ze tohle mi fakt v zadnym servisu nerekli.. klidne stocej kotouce a tim je to pro ne vyreseny... kdyz tam prijedete znova, vymenej desticky... hruza.
Re: Kotouče-bubny
Napsal: pon říj 06, 2008 10:40 am
od Karel
covex píše:v zadnym servisu nerekli.. klidne stocej kotouce a tim je to pro ne vyreseny... kdyz tam prijedete znova, vymenej desticky... hruza.
Nejspíš to neznaj. A jak jsem psal již dřív

technická úroveň často nic moc...
K.

Re: Kotouče-bubny
Napsal: úte říj 07, 2008 7:17 am
od dědek
Jeden z důvodů, proč šla Octávka z domu bylo i to, že jsem se chystal na výměnu předních kotoučů pro popsaný efekt. A je pravda, že se to časem stupňovalo. Investoval bych, ale jak tak čtu, pomalu do výměny celé přední nápravy. Ložiska kol, spojovačky , "kosti" a nakonec snad i ramena . Ještě , že tohle čeká nového majitele, kterého vůbec neznám (šlo to přez bazar). A opravdu, když se nad tím článkem člověk zamyslí, má to logiku. Je fakt, že kmítání po výměně kotoučů ( resp. jejich srovnání na soustruhu) na čas pomůže, ale není-li odstraněna příčina , za pár tisíc jsme zase v bodě nula. Dědek.
Re: Kotouče-bubny
Napsal: stř lis 17, 2010 6:53 pm
od michalson
Poradíte mi kde koupím brzdové bubny a ložisko zadního kola (nové) na nové libero? Na netu v tom maj bordel a poslali mi bubny na staré libero. Díky.
Re: Kotouče-bubny
Napsal: čtv lis 18, 2010 7:42 am
od dědek
Zadní bubny na starší i novější by měly být stejné, za předpokladu, že někdo v minulosti neměnil komplet brzové ústrojí k zvýšení účinku brzd. (Syn to dělá docela často na VW , jednak záměna za větší průměr a i změna z bubnu na diskové). Dědek