Trochu rozvířím disky na serveru a napíšu si své do starého vlákna. Auto topí, jede, ale ručička teploměru i po hodině jízdy leží tak v 1/3, přestože teplota motoru byla pohmatem na trubky v provozní teplotě. Pročetl jsem zdejší texty, abych byl chytřejší, ale nějak moudřejší jsem nebyl. Tak jsem započal vlastní měření. Měřil jsem tedy jen čidlo teploty pro budíky, u čidla pro ŘJ se mě nepovedlo sundat konektor a měřil jsem na rychlo. Nicméně se chystám změřit čidla obě. Takže nejdřív jsem testoval budík, tedy na konektor odpojený od čidla jsem proti zemi připojil potenciometr, nejdřív o hodnotě 3k. Při max. odporu ručička leží dole, při zmenšování odporu se ručička zvedá, až najednou úplně vyskočí na max. Tak jsem zmenšil potenciometr na 1k5, to už je citlivější a s ručičkou teploměru můžu už pozvolně hýbat. Takže jsem odečítal hodnoty na budíkovém teploměru následovně:
27R - 33R při ručičce zhruba v polovině rozsahu
15R - 17R při ručičce těsně pod horní hranicí
Pak jsem měřil samotné čidlo teploty. Nejprve při studeném motoru (auto stálo celou noc při teplotě 7°C) byl naměřený odpor 2k4 - 2k5. Po zahřátí, kdy z topení začal foukat teplý vzduch, naměřeno 160R, pak po ujetí několika km a celkovým během motoru min. 20 minut naměřeno 140R.
Z toho mi plyne, že buď se auto podchlazuje, to by byl termostat. Pravdou je, že zahřátý motor startuje špatně a na volnoběh je chod motoru chvilkami nepravidelný, ale zase topí krásně již po pár ujetých km.
Anebo odešlo čidlo teploty, když i při ohřátém motoru neklesne jeho odpor na požadovaných cca 30R, nebo odešlo měřidlo v budíku.
Jak je zapojen budík nevím, ale je-li to prostým sériovým zapojením aku -> měřidlo -> odporové čidlo teploty -> zem, tak to spíš vypadá na poruchu měřidla. Mé odůvodnění: protože to by tím při 12V/30R tekl proud skoro 500mA, to je skoro 5W (při max vychylce 15R by to byla už skoro celá 1A) a to mě přijde moc. Pokud by tím ale tekl proud cca 50mA při 12V, vychází mi odpor cca 270R a jak už tu bylo psáno od lubsona, je to odpor čidla při provozní normální teplotě, tedy ručička asi tak v polovině rozsahu. Z toho usuzuji, že by v budíku mohlo jít o miliampérmetr do 100mA (docela běžný rozsah) a to, že najednou potřebuje víc proudu (menší odpor) k vybuzení na stejnou výchylku by mohlo znamenat "vypálení" děliče v budíkách.
Pokud je to ale tak, tak se mi motor naopak přehřívá, protože při 140R při provozu je to proud 85mA, to by bylo ve 3/4 rozsahu, leda by měřidlo nebylo lineární, ale logaritmické.
- 30R v 1/2 rozsahu
- image01.jpg (239.31 KiB) Zobrazeno 21424 x
- 15R v 1/1 rozsahu
- image02.jpg (241.78 KiB) Zobrazeno 21424 x
A tady jsou odpory čidla zleva za studena, zavlažený motor a vpravo jízdou a stáním zahřátý motor
- rozsahy čidla
- image03.jpg (244.11 KiB) Zobrazeno 21424 x
Měl by někdo nápad, kde je teda chyba? Mě napadá jít metodou vylučovací, tedy zjistit průběhy na druhém teplotním čidle (předpokládám že jejich charakteristiky budou stejně, jen to do ŘJ bude mít svou vlastní "plovoucí" zem kvůli načítání přímo to nějakého MCU), takže pokud budou jejich průběhy stejné, čidlem to nebude. Pak zbývá termostat a budíky...