Stránka 1 z 1

Utahovací momenty

Napsal: úte led 06, 2009 8:20 pm
od Soural Jan
Prosím, poradíte někdo jaký je utahovací moment šroubů hlavy válců u staršího Liberka - E10.
Předem děkuji. Honza :?

Re: Utahovací momenty

Napsal: úte led 06, 2009 8:45 pm
od Lubomír
utahovací momenty najdeš na obalu od těsnení pod hlavu, je tam i sled pro dotahovací proceduru!

Re: Utahovací momenty

Napsal: čtv led 08, 2009 11:06 am
od Soural Jan
Děkuji za odpověď, ale opravdu bych potřeboval znát ty momenty. Na obalu od těsnění je h...... a to je dle rad na fóru orginál ze značkového servisu a prodejny Subaru. Momenty nepřibalily, ale za to mi poslali časopis Subaru. V něm jsem se přes veškerou snahu o hlavě na Liberku nic nedočetl.
Díky Honza :(

Re: Utahovací momenty

Napsal: čtv led 08, 2009 6:16 pm
od Pajas
Jedno těsnění mám doma, mrknu se zda je tam něco napsané a dám vědět ted o víkendu. V návodu, který je tady naskenovaný to není??Možná se mi podaří zprovoznit i program, kde to bylo. Pokusím se. Vydrž :)

Re: Utahovací momenty

Napsal: čtv led 08, 2009 9:00 pm
od michael
Ahoj Honzo, snad ti to pomůže :D
scan1.jpg
scan1.jpg (202.45 KiB) Zobrazeno 20951 x

Re: Utahovací momenty

Napsal: čtv led 08, 2009 10:29 pm
od Lubomír
Tak přesně to je vono!!!! I s dotahovací procedurou!
A ešte malé upozornenie, pretože opakovanie je matkou múdrosti: skontroluj tvar otvorov v tesnení a tvar výrezov v hlave! V prípade nezrovnalosti prispôsob na mieru, pretože sú na trhu i tesnenia , ktoré majú iba preseknuté kruhové dírky, kde má byť mesiačik alebo aj trojuholník. Neupravenie takého tesnenia má za následok "zažívací problémy" - po vypnutí motora sa ozýva "odgrgání a "odbublání" - to je prejav blanového varu na nedostatočne chladených plochách hlavy. Ignorovanie "grgání" vedie po vyhádzaní vody k tepelnej deformácii v spoji hlavy a bloku motora, neskôr k preniknutiu vody do oleja a o zábavu za drahý peníz je postaráno...Absolvoval som to na vlastnej koži, viem o čom hovorím, tak nerob chybu ako ja, z neznalosti.

Re: Utahovací momenty

Napsal: pon led 19, 2009 6:47 pm
od Soural Jan
Děkuji i ďakujem všem a všetkým (neberte to zle), zase mi vybyla chvilka času a tak se do toho dám.
Honza

Re: Utahovací momenty

Napsal: stř úno 04, 2009 9:51 pm
od Raper
Len aby som vedel ci som celkom spravne pochopil... v tom preskenovanom navode to znamena ze podla schemy najprv vsetky sruby dotocit na 2kpm potom na 4kpm potom na 7.5kpm potom odtočiť o stvrtinu otacky a opať 7.5, zohriat motor opat -90 a zatocit na 7.5kpm =73.5Nm
Budem vdačny ak mi to niekto potvrdi ci poopravi, a kazda rada k vymene tesnenia poteší.

Re: Utahovací momenty

Napsal: stř úno 04, 2009 10:04 pm
od michael
Myslím, že jsi to pochopil dobře, na tom oscanovaném návodu jsou ty vysvětlivky dost malým písmem. Hlavně se zbytečně nebát.

Re: Utahovací momenty

Napsal: sob črc 24, 2010 9:03 am
od ulus
Lubomír píše:V prípade nezrovnalosti prispôsob na mieru, pretože sú na trhu i tesnenia , ktoré majú iba preseknuté kruhové dírky, kde má byť mesiačik alebo aj trojuholník. Neupravenie takého tesnenia má za následok "zažívací problémy"
Ted jsem se dival na original tesneni, ma to taky, z auta sundane to ma taky a popisovane zazivaci problemy jsem nepozoroval.

Re: Utahovací momenty

Napsal: ned črc 25, 2010 10:40 am
od Lubomír
Popisované zažívací problémy sa prejavujú až po nejakom čase prevádzky, prúdením vody cez malé otvory sa na hranách otvorov tesnenia nejak utvoria nánosy a malé otvory asi tak 5 mm v tesnení sa zmenšia na asi tak priemer 3 mm i menej a to je potom v dlhom stúpaní , kolóne alebo v lete s teplotou v hlave už problém. Ak ešte vyhrabem to staré tesnenie, doložím fotkou.

Re: Utahovací momenty

Napsal: pon črc 26, 2010 8:09 pm
od ulus
Presne vim, o cem pises. Spis me napada, jestli to nebyl konstrukteruv zamer, u japonce nikdy nevis :twisted: Na Libusce jsem to tak mel 3 roky co ji mame a vsechno bylo v pohode. Bylo tam original a dal jsem tam original tesneni.

Re: Utahovací momenty

Napsal: úte črc 27, 2010 7:55 am
od Lubomír
Vsetko by fungovalo podla konstrukterov v pripade, ze by sa napriklad dodržovala výmenna lehota nemrznúcej kvapaliny a nie naliať tam vodu z vodovodu, príadne z potoka v pripade dirky na trubkovodoch a následnej oprave starou hydraulickou hadicou priviazanou drátom z plota... To už konštruktéri priamo zakazujú, ale ono si to motor nechá, dovezie svojho majiteľa až domov, a potom sa na pol roka na príhodu zabudne, možno aj nafurt, no, pred zimou sa doleje nejakej nemrznúcej gebuziny z lidlu a jazdí sa ďalej, kým nie je treba tú vodu vypustiť. No a tak nejak dírky v tesnení zarastajú - a zažívacie zvuky sú na svete. Takže takto to bolo - ono som to tomu motoru vlastne spôsobil asi ja, ale tou úpravou tesnenia sa ten jav dá odstrániť, nejaké preplachovanie systému každé dva roky preventívne a podla predpisu nepestujeme, keď to jazdí, radšej sa v tom moc nerýpem, on ten plastový závitík na chladiči (na staršom) nevydrží mnoho demontáží, tak som tam mal taký malý kohútik - odvzdušňovák z radiatora.

Re: Utahovací momenty

Napsal: ned srp 01, 2010 11:08 am
od Tuti
Jestliže má menší otvory i originál těsnění, tak to asi fakt má svůj smysl - dirky v těsnění zřejmě fungují jako škrtící clona, na které se udržuje určitý tlakový spád a díky tomu se pak voda rozvádí rovnoměrně do všech kanálků (něco jako kropítko na zahradní konvi). Když se škrcení odstraní, proletí většina vody kanálem který má nejrovnější cestu a na ty stranou moc nezbude.
Lubomír má určitě svůj kus pravdy, ale považuji za bezpečnější držet se originálního stavu. Zarostlé kanálky berme spíš jako ponaučení, že ubývání vody je lepší rychle opravit než ho řešit neustálým doléváním.

Re: Utahovací momenty

Napsal: stř srp 04, 2010 4:28 pm
od Lubomír
Presne toto som si myslel, že predsa musia byť tie otvory nadimenzované pre správnu funkciu a rozvod tlaku vody z čerpadla na všetky miesta hlavy. Pre nový motor asi ano, pre kanály a otvory zanesené koróznymi produktami - (kdo z nás kúpil Liberko s doloženými výmenami kvapaliny?) - to už nebude to pravé , inak by sa neobjavil ten efekt - a ako si spomínam, raz sa prejavil po absolvovaní dlhého stúpania s plným plynom a s plným obsadením na 90tke, potom som vyradil a kopec dolu plachtil tak 110, páč je tam dosť prehľadná cesta na nejaké brzdenie motorom, a pod kopcom teplota stúpala, no, treba zaradiť a premiešať vodu, tak som tam šoupnul 5ku a pridal plyn a ihneď vyhádzalo vodu.Ihneď stojíme, paríme, no, išlo sa k potoku pre novú vodu a po kontrole, či nie je zdeformované viečko rozdeľovača sa nalieva voda, a ide sa ďalej. Ale to už bol dôvod na demontáž hlavy a objavenie minimálnych otvorov v tesnení, nové tam šlo už upravené a problém sa doteraz neobjavil - a to už som takých upravených tesnení namontoval len ja asi tak 6 kusov, o pár ďalších viem, nikto nehlásil odbrblávanie po zastavení motora
Inak asi extrémny záber dostane to moje prvé upravené tesnenie v E10tkovom motore, ktorý je teraz u Vlada zo Zvolena v tom jeho upravenom buggyLiberku, predsa len sa pohybuje malými rýchlosťami, tak budem zvedavý, ako zvláda tepelné preťažovanie hlavy - a to ešte s akrobatickými polohami v teréne. Rozhodnutie nechávam na každého, moje skúsenosti sú osobné a ako všetko tu, sú to dobre mienené rady, nie je povinné sa ich držať.

Re: Utahovací momenty

Napsal: čtv srp 05, 2010 8:20 am
od Tuti
Nevím jaké byly okolnosti popsané příhody, ale libero z kopce vaří, když mu chybí asi tak půldruha litru vody .. to jsem nedávno zjistil, když se mi na chladiči vyklubal takový malý gejzírek. Takže je to asi zase o ztrátách a dolévání - když vodní hospodářství probíhá na způsob parní lokomotivy, samozřejmě kámen utěšeně roste. :) Ne že bych tě podezíral z takové lajdáckosti, ale nejspíš měl motor nějaké těžké období za sebou. Sovětští inženýři by s něčím takovým přirozeně počítali, ale pro precizní japonce je to asi zcela nad rámec představivosti. Když si člověk dělá motor pro sebe, má možnost sám se rozhodnout, kterou cestu si zvolí. Když máš svoji úpravu takhle sériově ověřenou a Libera s ní chladí a hlavy se nekroutí, máš jistě plné právo ji doporučovat.

Re: Utahovací momenty

Napsal: čtv srp 05, 2010 11:59 am
od ulus
Jen když už jsme u toho těsnění, musím sundat hlavu ještě jednou dolů a dát jí na profi výbrus a zabroušení sedel ventilů, můj domácí výsledek je žalostný :cry: , musím dávat zase nové těsnění? Není to žádná láce :D

Re: Utahovací momenty

Napsal: čtv srp 26, 2010 9:14 pm
od Lubomír
Obrázek
taký je to rozdiel v otvoroch pre chladiacu vodu v bloku a v tesneníčku - po čase to vedie k tomu efektu dolu...